Nieuws

We hebben sinds vorige week onze nieuwe lesauto in gebruik...

...de Volvo V40...

...en hij bevalt ons en de leerlingen prima! :-)

 

 

Invoering nieuwe verkeersborden voor derde keer uitgesteld

 

Gepubliceerd op 04-01-2016 om 11:02

Nieuwe verkeersborden

De invoering van 14 nieuwe verkeersborden is 1 januari 2016 wéér niet doorgegaan maar voor de derde keer uitgesteld. De reden hiervoor is een in de Tweede Kamer aangenomen motie voor het afschaffen van milieuzones in gemeenten. Milieuzones waren onderdeel van de wetswijziging waarin ook de verkeersborden stonden. De borden moeten door de motie nu in een nieuw traject langs de Ministerraad en worden waarschijnlijk per 1 juli 2016 ingevoerd.

Tot laat in december was het de bedoeling dat de borden ‘gewoon’ zouden worden ingevoerd op 1 januari, zo laat een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten. De motie gooide pas op het laatste moment roet in het eten, waardoor de nieuwe verkeersborden nu in een apart wetsvoorstel worden meegenomen.

Milieuzones

 

In de voorgestelde wijziging van het RVV, waar de 14 verkeersborden het belangrijkste onderdeel van zijn, staat ook een passage over milieuzones. De wijziging moest de mogelijkheid geven zo’n milieuzone niet langer uitsluitend in te stellen voor bepaalde vrachtauto’s, maar ook voor categorieën oudere bestel- en personenauto’s.

VVD diende echter een motie in voor het afschaffen van milieuzones, welke gesteund werd door SP, CDA, SGP en PVV en daarmee een meerderheid haalde in de Kamer. Daarom kan nu de wijziging in zijn geheel niet doorgaan, waaronder de invoering van de nieuwe verkeersborden, zo laat het ministerie van IenM weten.

Nieuw pakket

 

Daarom wordt een nieuw pakket met daarin de 14 verkeersborden aangeboden aan de Ministerraad. Omdat hier tijd overheen gaat is nu de streefdatum 1 juli 2016, laat woordvoerder Anne van Pinxteren weten. “Dat blijft een streven omdat er altijd iets kan gebeuren, maar het is wel heel waarschijnlijk dat dit de definitieve datum wordt”, laat zij weten.

Het ministerie benadrukt dat het slechts gaat om enkele kleine aanpassingen om eenduidigheid te krijgen in de verkeersborden. De borden betreffen onder andere de weergave van uitwijkplaatsen op de weg en bus- en trambanen. “Het zijn dus niet echt nieuwe borden. Nu zijn het nog slechts een paar juridische stappen die moeten worden gezet om ze te formaliseren”, aldus van Pinxteren.

Sommige weggebruikers hebben in aanloop naar de invoering de nieuwe borden al geplaatst. Deze zijn momenteel nog niet rechtsgeldig. Het ministerie vindt dat een schot voor de boeg, zegt Pinxteren. “Het is misschien wat onhandig, maar wij verwachten hier geen problemen mee.”

Nieuwe verkeersborden

 

De nieuwe verkeersborden zijn in de afbeelding hieronder weergegeven. Deze zouden aanvankelijk op 1 januari 2015 worden ingevoerd. Dat werd even later 1 juli 2015, en vervolgens 1 januari 2016. Nu lijkt het dan 1 juli 2016 eindelijk zover te komen.

Verjo

Lars Verpalen

 

Afbeelding: Verjo


Geluid bij het theorie-examen

 
Op woensdag 16 december 2015 is het CBR gestart met een pilot met geluid bij het theorie-examen. Een computerstem leest de examenvragen voor. Kandidaten kunnen op alle CBR locaties meedoen aan de pilot. Als uw kandidaat hiervan gebruik wil maken dan worden op het examencentrum bij de intakebalie “oortjes” verstrekt. Vooraf aan het examen verschijnt er uitleg op het scherm. 
Op https://www.cbr.nl/geluid.pp ziet u hoe het geluid bij het theorie-examen werkt. 

Geluid is vanaf 16 december 2015  beschikbaar bij de volgende categorieën: 
Theorie-examen Auto extra tijd; Motor extra tijd of Bromfiets extra tijd. En voor de volgende CCV-examens: ADR basis en verlenging (ADRB (V), Vrachtauto C / Bus D theorie deel 1, Verkeer en Techniek (RV1); Vrachtauto rijbewijs met code 95 - theorie deel 2, administratie (V2C); Vrachtauto rijbewijs met code 95- theorie deel 3, administratie cases (V3C); Taxi vakbekwaamheid theorie (TVT) en T-rijbewijs theorie (T-TH). 
 
 
 
 

Veertien nieuwe verkeersborden per 1 januari 2015 ingevoerd

verkeersborden. Foto: Dijkstra BV

Nederland kent vanaf 1 januari 2015 maar liefst veertien nieuwe verkeersborden. Het gaat om twaalf F- en twee L-borden. Dat blijkt uit een besluit van wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 dat minister Schultz van Haegen deze week naar buiten heeft gebracht. Volgens de minsiter moeten de nieuwe verkeersborden vooral bijdragen aan de duidelijkheid in het verkeer in een aantal situaties. Het is voor het eerst sinds jaren dat er zoveel borden tegelijk bij wet worden toegevoegd. In 2006 gebeurde dat voor het laatst: het waren er toen acht. 

De minsiter stelt overigens dat wegbeheerders bij de invoering van het besluit niet op stel en sprong de bebording aan hoeven te passen. “Omdat deze borden in het teken staan van het bieden van mogelijkheden tot verduidelijking van de huidige praktijk en niet een drastische verandering tot doel hebben, kunnen wegbeheerders werken met hun eigen planning”, zo schrijft ze in haar besluit. Ze stelt daarbij dat het doorvoeren van de nieuwe verkeersborden ‘beperkte financiële lasten’ kan veroorzaken voor de wegbeheerder.

Verkeersbord

Met de nieuwe borden bestaat in de eerste plaats de mogelijkheid tram- of busbanen of -stroken en de combinatie daarvan aan te geven. Dit in plaats van de huidige algemene verkeersborden met op een onderbord de uitzonderingen voor bepaalde categorieën. Dezelfde verandering gaat gelden voor het aangeven van de rijbaan of rijstrook die alleen bestemd is voor lijnbussen en vrachtauto’s of uitsluitend voor vrachtauto’s.

Ook moet volgens de minister eenduidigheid in de bebording voor passeerstroken gecreëerd worden, waarin landbouwvoertuigen rijden of even stilstaan om het andere verkeer de gelegenheid te bieden sneller door te kunnen rijden. “Grote voordelen zijn dat er door plaatsing van het nieuwe bord een verplichting ontstaat voor bestuurders van landbouwvoertuigen om de passeerstroken werkelijk te gebruiken en dat de stroken niet meer door overig verkeer gebruikt kunnen worden als oneigenlijke parkeerplaats”, zo valt te lezen.

Verkeersveiligheid

Ten slotte wordt een nieuw informatief verkeersbord ingevoerd om een uitwijkplaats op smalle wegen mee aan te geven. “Dat is wenselijk, omdat er een duidelijke behoefte is gebleken om weggebruikers in dit soort gevaarlijke situaties te helpen. Daarom zijn in de praktijk inmiddels veel verschillende door wegbeheerders zelf bedachte borden geplaatst.”

Volgens Schultz van Haegen doet die veelvormigheid aan borden enigszins afbreuk aan de duidelijkheid, terwijl duidelijkheid scheppen juist het motief was om die zelf bedachte borden te plaatsen. “Er is is voldoende motief om nu een standaardmodel aan te bieden”, zo verduidelijkt de minister.

CBR

Het CBR gaat met de uitgevers van verkeersleermiddelen om tafel, zodat duidelijk is wanneer zij de nieuwe borden in hun lesboeken hebben verwerkt, zo laat het bureau voor rijvaardigheidsbewijzen weten. “Het CBR zal ruim van tevoren aan de opleiders en kandidaten aangeven vanaf wanneer het de nieuwe borden opneemt in de vragen voor de theorie-examens.” Voor het praktijkexamen geldt dat de examenkandidaten moeten weten wat de borden betekenen, zodra ze die op de weg tegenkomen, aldus het CBR.

 

Bekijk hieronder de veertien nieuwe verkeersborden die per 1 januari 2015 worden opgenomen in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990:

Bron: VerkeersPro.nl 


BantRijschool helpt 'buitenlandse' leerlingen

 13-05-2013

Rijschool Dennis en Marianne uit Bant ziet het aantal buitenlandse leerlingen snel toenemen.


De rijschool heeft een goede naam opgebouwd onder 'buitenlanders' die in de Noordoostpolder wonen en werken en hun (Nederlands) rijbewijs willen halen. Zij worden daarvoor bijgespijkerd of moeten helemaal bij nul beginnen. Instructeur Marianne Tossijn-Vels gebruikt een plaatjesboek en haar handen en voeten om duidelijk te maken wat de bedoeling is.

Deze groep leerlingen heeft daardoor over het algemeen wel meer lessen nodig dan Nederlandstaligen om uiteindelijk het rij-examen te kunnen halen. Volgens leerlingen ligt de kracht van Tossijn-Vels vooral in haar grote geduld.

Over het algemeen hebben we het hier over dames die met een Nederlandse man getrouwd zijn, een inburgeringscursus volgen of hebben gevolgd en de Nederlandse nationaliteit hebben. Of mensen die al geruime tijd in Nederland wonen en een verblijfsvergunning hebben voor onbepaalde tijd en hier mogen werken.

Dit rijbewijs zorgt ervoor dat ze een grotere mate van zelfstandigheid krijgen en een vergootte kans op de arbeidsmarkt.

   

http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/101988/bant-rijschool-helpt-buitenlandse-leerlingen

 

 

 


 

 

 

Onze nieuwe aanwinst : VW Golf 1.9 TDI

Gastenboek

Openen

Direct een proefles aanvragen

Gratis proefles (60 min)
Vrijblijvend
Rijlessenpakket op maat
Vul onderstaand formulier in en wij zoeken contact op met jou!
Man Vrouw
Wilt u een intest E achter B aanvragen? Klik dan hier.